Nu till vårterminen blir vi två studenter hemma. Så jag har passat på att överlåta skrivbordet från IKEA och ge mig ut på jakt efter en gammal klassisk flickdröm, nämligen en sekretär. På Återbruket i stan fann jag den här sektretären i massiv björk från 1945 till makalösa 250 kr! Det är Uppsala kommuns egen secondhand butik. De åker runt till stans sopstationer och plockar upp sådant som folk slänger. De som jobbar på Återbruket ingår i ett arbetsträningsprogram, så kommunen har slagit flera flugor i en smäll.  Helt fantastiskt och något som fler kommuner skulle kunna starta. Jag förstår inte varför folk slänger så mycket funktionella och fina saker som man istället kan skänka vidare. Som den här sekretären till exempel.  Jag är glad och tacksam över att Återbruket finns och tar hand om både folk och saker. Jag är även lika tacksam mot min vän Olle som hjälpte mig hem med den tunga möbeln!

Sekretären har blivit lite tilltufsad av att stå utomhus och jag tänkte först att jag nog skulle behöva måla den vit, men efter rengöring med trasa såg den genast bättre ut och jag avfärdade måleritanken fort. Den är vacker som den är. Två små  projekt återstår dock. Det första är att limma fast sniderierna som ramlat av från locket. Det andra är att finna nya små lådknoppar eftersom en av de sex knopparna är trasig till sekretärens innerlådor. Jag funderar också på att köpa möbelvax och på så sätt putsa upp den lite. Men vet inte om man kan använda det ovanpå lack eller om någon annan bättre metod finns. Nån som vet?

