Ibland känner jag mig som blomsterväxten ovan. Både levande och döende på samma gång. Just nu är en sån gång eftersom jag stött på patrull i några projekt. Då vissnar orken att fortsätta. Samtidigt är jag glad över de projekt som går bra. Jag tröstar mig med dem och njuter av att tänka på dem istället. Det ger mig förhoppningsvis lite kraft och energi till att fortsätta streta med de saker som gått mindre bra. Att kämpa vidare och att inte ge upp. Klippa bort det som vissnat och försöka på nytt.

Att ha strategier för att tackla motgångar är viktigt. För motgångar råkar man alltid ut för. Särskilt i diverse olika projekt. Därför tror jag det är bra att ha en taktik för hur man hanterar nederlag och hur man snabbt kan komma vidare. För min del hämtar jag gärna lite vitamininjektion från sånt som går bra. Det hjälper mig att lättare skaka av mig känslan av uppgivenhet och att tänka lösningsfokuserat. Sånt som går bra behöver förresten inte vara mina egna projekt. Det kan vara andras också för den delen. T.ex. tycker jag mycket om filmen ”Erin Brockovich” som verkligen är ett utropstecken i konsten att inte ge upp. Jag tycker också om att bolla problemet med andra. I bästa fall kan man få hjälp att se det ur en ny vinkel. Att låta det via en stund kan också vara en bra idé om det är ett problem man suttit med ett tag. Att stirra sig blind har sällan löst något.

Sist men inte minst tycker jag som Nalle Puh att envisheten är viktig när det gäller problemlösning:

”Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre.”

